W chwili wydania motoru R1200 RT BMW zapoczątkowało nową generację motorów typu bokser. Przede wszystkim inżynierowie bawarskiego koncernu skoncentrowali się na obniżeniu masy motoru, co zaowocowało oszczędnością 20 kilogramów w stosunku do jego poprzednika. Zmieniona została również lista wyposażenia, jakie można umieścić typu modelu. Ciekawostką jest między innymi tempomat, dzięki któremu można się zrelaksować przy długich trasach. Innym ciekawym elementem jest ESA, czyli elektroniczny układ, dzięki któremu można regulować zawieszenie nawet w trakcie jazdy.
W wyposażeniu standardowym modelu R 1200 RT znajdziemy między innymi: elektrycznie opuszczana szyba, regulowana wysokość siedzenia kierowcy, kufry o pojemności 32 litrów, które pomalowane są na ten sam kolor, co rama motoru, wyświetlacz biegów, a także reling do mocowania bagażu na zbiorniku.
Motor wyposażony został w silnik o pojemności 1170 cm sześciennych, co generuje moc 110 koni mechanicznych przy obrotach rzędu 7500 na minutę.